פרדוקס ימי הולדת

בסעיף השני אנחנו מתבקשים לחשב את האחוז של המקרים מתוך 10000 כיתות,
הצלחתי לבנות את הקוד וכשאני מריץ את הקוד אני מקבל פחות או יותר את אותו המספר אבל אני רוצה לוודא שהקוד שלי נכון.
כתוב במחברת שנשווה עם ויקיפדיה אבל לא מצאתי שם פתרון לחישוב הזה.
יש אפשרות שתפרסמו פה את האחוז כדי שנוכל לדעת אם אנחנו בכיוון או לא?

מופיע בגרף הקטן והיפה פה בצד :slight_smile:

2 לייקים

אני מנסה לוודא שהבנתי נכון כי התבלבל לי כבר הראש לגמרי
בסעיף הראשון (הקוביה האדומה) מבקשים את ההסתברות שבכיתה של 23 איש יהיו לשני אנשים אותו תאריך.
בסעיף השני (10 אלף כיתות) מבקשים את האחוז של הכיתות מתוך 10000 כיתות שבהן לשני אנשים אותו תאריך
בסעיף השלישי אותו דבר כמו בסעיף 2 רק לכל גודל כיתה מ1 עד 366

אם ככה בסעיף הראשון התוצאה ברורה (ואנחנו גם מקבלים אותה בהסבר בויקיפדיה) טיפה מעל 0.5
בסעיף השני יוצא לי: (ואני מקווה שאני לא נותן את התשובה אני רק רוצה להבין עם הקוד שלי נכון)

תקציר

יוצא לי בטווח של בערך 5 עד 6 אחוז (לפה ולשם, לפעמים גם מעט מעל 6) כאשר בחישוב ההתחלתי של כמה כיתות יצא לי בערך בין 500 ל 600 כיתות עם 2 אנשים בעלי אותו תאריך.

ובסעיף השלישי: (שוב מקווה שאני לא נותן את התשובה)

תקציר

יצא לי שמאחרי הכיתות הראשונות של ילד אחד שהן כמובן 0, עד כיתות של בערך 70-90 איש (כמובן משתנה מהרצה להרצה) האחוז עולה מ0 עד 0.9 ומאזור ה100 איש בכיתה ההסתברות עולה מעל 1 (כמו בתרשים) ובעצם בשלב הזה הסיכוי שבכל כיתה מתוך 10 אלף כיתות יהיו שני תלמידים בעלי אותו תאריך עולה אל מעל אחד.

מקווה שמה שכתבתי לא חושף יותר מדי, אני רק צריך עזרה להבין אם אני הפתרון שלי נכון כי התרגיל הזה שאב לי כל שארית שנשארה לי במוח מהחוברות השבוע, אם זה יותר מדי חושף אאערוך את ההודעה.

לא חשבתי שמה שכתוב במלבן האדום זה חלק מהתרגיל… זה הסבר על מה זה פרדוקס יום ההולדת.

מה שאני שואלת את עצמי זה האם הסיכוי שכתוב בויקיפדיה מתייחס לסיכוי של בדיוק שני תלמידים עם אותו תאריך, או לפחות שני אנשים עם אותו תאריך,
וגם לא ברור לי מה מצופה מאיתנו בשאלה עצמה מהבחינה הזו :slight_smile:

תיקון שים נתן, מקווה שזה פותר את הסוגיה מבחינתך.

לייק 1

אני גם לא חושב שזה חלק מהתרגיל אבל עשיתי בכל זאת כדי להבין יותר איך החישוב עובד.
יכול להיות שאני היחידי אבל אני מרגיש שיש שבועות שמאוד ברור במחברות מה רוצים מאיתנו מה התרגיל וממש ״קל״ לעלות על דרכים לפתרון ויש שבועות כמו השבוע שאני מרגיש שאני צריך לנחש איך לפתור את התרגיל ולקוות שזה יעבוד.

בשבת ישבתי יום שלם על 2 התרגילים האחרונים אחרי שבחמישי-שישי ישבתי מול המסך ופשוט לא היה לי שמץ איך להתחיל אותם בכלל, רק שפניתי לפורום הרגשתי שהרמזים שקיבלתי באמת עזרו לי.

לדוגמא תרגיל הארי פוטר, אמרו לנו שהטמינו התקלות ואני מבין את זה, אבל גם כשאני מוצא את ההתקלות אין לי מושג איך לפתור אותם בדרך יותר יעילה או ״כללית״ נקרא לזה מאשר להבין את התקלה בכל קובץ ולהכניס סעיף ספציפי לקובץ.

2 לייקים

היי, מקווה שזה יעזור:
התוצאות שיוצאות לך הן על בסיס של מדגם של 10,000 תצפיות
אז כפי שאמרת בין הרצה להרצה התוצאות ישתנו
לדוג’ בהטלת מטבע יש סיכוי של 50% לכל צד, אך נדרשות הרבה מאוד הטלות (מדגם גדול) על מנת לשאוף להסתברות שתגיע ל 50%.

בחזרה לתרגיל שלנו אין מצב שהסתברות תעלה מעל 1, כי 1 מייצג 100 אחוז מהמקרים. התוצאה רק שואפת לכך ככל שמספר התלמידים בכיתה גדל.

לייק 1

הסיבה שאני כל כך מתבלבל היא כי הקוד שלי נראה לי בעין נכון (והוא גם הגיוני) אבל משום מה בהרצה של מתוך 10000 כיתות יוצא לי הסתברות ממש נמוכה וזה לא מסתדר לי עם העובדה שההסתברות לפי ויקיפדיה היא מעל 0.5 כי אני לא מצליח להבין למה בחישוב של 10000 תוצאות אני מקבל שרק 500-600 פעמים היו שני תאריכים דומים.

בניתי את הקוד ככה שהוא כל פעם יצור כיתה של 23 תאריכים, יבדוק אם יש שם שניים בעלי אותו תאריך ובמידה וכן הספירה תעלה באחד, כל פעולה כזאת נכנסת לספירה שממשיכה כל עוד היא לא הגיעה ל10000.

על פניו נשמע נכון. אתה מכליל את השנה בבדיקה הזו? (“כשאנחנו אומרים “תאריך” אנחנו מתכוונים לצירוף של החודש והיום, ללא התייחסות לשנה. מי שנולד ב־1 במאי 1992 הוא בעל תאריך יום הולדת זהה למי שנולד ב־1 במאי 1995”)
או סופר רק מקרים של 2 תאריכים זהים (ולא לפחות 2)?

3 לייקים

לא החשבתי את השנה, בחרתי שברשימה על כל תאריך שקיים הוא יעבור וישווה עם כל התאריכים ברשימה יום וחודש, וכל עוד הוא לא מצא הוא ממשיך עד הסוף, אם הוא מצא הוא עוצר ומחזיר True

עריכה: מצאתי את הטעות שלי, הייתה לי טעות בפונקציה שבודקת אם יש 2 תאריכים דומים.
תודה לכל מי שעזר.

לייק 1